Sunday, May 2, 2010

mencari secebis kasih (6)

aku mesti bertahan.aku cuba untuk mencapai tas tangan ku yang terletak di birai katil..namun tangan aku yang masih ketar menyebabkan barang2 dalam tas tangan ku terjatuh bertaburan diatas lantai.. botol yang berisikan ubat ku turut tergolek di atas lantai.. aku mengambilnya..malang tak berbau..kesemua pil bertaburan di atas lantai.aku menangis.tangan aku tidak mampu untuk memegang botol.handphone ku yang berada di atas riba ku pantas aku menekan button panggilan diterima..

"Hanafi....tolong..aku..aku sakit sekarang ni..tolong.."aku rasakan dunia ku gelap..aku hanya berharap..Hanafi dapat datang membantu ku..pandangan ku gelap..aku tidak dapat dengar apa2 lagi..dan...........

panggilan dari Hajar.Hajar sakit?Hanafi bermonolog sendirian...dia lantas berlari menuju ke arah lif.Hajar berada di tingkat 5.dia perlu segera mendapatkan Hajar.pintu bilik Hajar diketuknya bertalu-talu.tiada jawapan.kerisauan menyelubungi pelusuk kalbunya.rasa bersalah.ya itu yang tidak dapat dia maafkan kesilapan dirinya.Hanafi terus bergegas mendapatkan pekerja hotel untuk mendapatkan kunci pendua.mujur tidak jauh dari bilik Hajar terdapat beberapa pekerja hotel yang datang untuk mengemas bilik.

"maafkan saya... boleh saya dapatkan kunci pendua untuk bilik 310?kawan saya dia sakit.."tanpa membuang masa pekerja tersebut terus memberi kunci dan mengekori Hanafi.

"ya Allah Hajar..!"dilihatnya Hajar terbaring kaku di atas lantai dan dipenuhi dengan butiran ubat dan barang2 Hajar.dia mencempung badan Hajar.diambil nya tudung yang tergantung di depan pintu almari..di tutupnya kepala Hajar. dia terus meminta pekerja tersebut membantunya mendapat kereta sewanya.dia membawa Hajar ke Hospital Langkawi.

"maaf..kamu ni suami kepada Hajar ke?"seorang doktor ke luar dari bilik kecemasan.sedari tadi.. Hanafi tertunduk.takut jika sesuatu terjadi kepada Hajar..dia akui masih ada perasaan sayangkan Hajar.dia risau akan kehilangan Hajar.

"tidak.. saya kawan dia.. kebetulan kami bercuti bersama..bagaimana dengan Hajar?"
kerisauan makin terasa..

"Hajar mengalami tekanan..dia sebenarnya ada barah otak.tapi masih lagi dalam peringkat awal..sekarang ni dia masih lagi tidur.kami dah masuk kan ubat kedalam badannya..kalau encik hendak melihatnya..boleh lah masuk sebentar lagi..buat masa ni kami terpaksa menahan cik Hajar untuk beberapa hari.ok..?harap bersabarlah ya?"

Hanafi masih tergamam..Hajar ada barah otak?tidak pernah dia ketahui sebelum ini..dia berjalan masuk kedalam bilik yang ditempatkan khas untuk Hajar..wajah pucat Hajar di tatap sepenuh kasih sayangnya..ingin saja dia membelai wajah yang pucat itu.tapi dia masih tahu batasnya."Hajar..maafkan saya..saya juga punya alasan meninggalkan awak..menyeksakan hati awak..maafkan saya..saya terpaksa..sejujurnya saya masih sayangkan awak.."air mata lelaki itu gugur juga akhirnya.dia menahan esakan.

sudah dua hari Hajar tidak sedarkan diri..tapi malam itu.....

bagaikan hentakan yang kuat mengenai kepalaku..sakit..aku membukakan mataku..ibu?Hanafi?..................

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...