Wednesday, June 9, 2010

sejenak bersama.....

tika aku terleka dihanyut cinta dunia...
aku lupa cinta akhirat ku..
aku alpa..
aku mengejar cinta manusia..
sememangnya Tuhan menggalakkan hambaNya untuk berkasih syg...
namun kita pilih jalan yang salah..
matlamat tidak menghalalkan cara...
jelas sekali..cinta yang terlarang..
bahkan aku boleh merasakan Tuhan mengizinkan cinta ku itu..
selagi tidak dilihat orang yang kami tak sampai kesitu..
selagi itulah aku merasakan itu adalah 'OK'..
sedangkan aku sudah melanggar hukum...

Tuhan tetap aku sembah..
setiap waktu solat berjemaah...
pergaulan dengan kawan2 lelaki tidak sampai berpegang tangan..
tapi masih lagi bercakap..
bergurau senda..
bergelak ketawa..
aku tidak sedar itu adalah salah..

sehinggalah...
aku di pertemukan dengan seorang Mursyid..
guru...
guru agama..
yang berjaya mendidik aku..
membawa aku ke pangkal jalan..
mahu perubahan yang drastik?
tidak mungkin akan berlaku..
cuma..
kita sendiri haruslah berusaha untuk berubah..
takut akan mati..
cinta akan mati..
jika hari ini kita ingat dan mengetahui tarikh lahir kita..
tapi tarikh kematian kita..
kita tahu?
pasti tidak...

sebab itu sekarang aku cuba untuk mendidik hati aku..
aku tahu aku masih lagi belum berjaya mendidik hati aku..
aku masih algi berhubung dengan kawan2 lelaki..
tapi kata2 seseorang ditujukan kepada aku..
cukup...
cukup memedihkan..
tapi..
mungkin itulah Tuhan mahu mengajarku..
belajara mendidik hati...
mendidik hati..
dengan adanya9 nafsu..
tidak mampu kita untuk menundukkan kesemua nafsu ini..
hanya barakah sahaja yang mampu..
dengan bermujahadah..
mungkin itu yang mendidik hati..

bersama kita mendidik hati...
jadikan solat dan wirid sebagai makanan hati...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...