Sunday, August 1, 2010

maafkan aku BONDA

dalam belaian lembut kasihmu..
mencurahkan kasih sayang kepada anak-anakmu..
seramai tujuh orang..
pelbagai karenah..
ragam..
Bonda lalui..

aku anakmu yang di tengah..
selalu melihat gelagat mu..
bebelanmu tiap pagi..
sangat bermakna buatku..

dari kami kecil..
Bonda mengajar kami..
apa itu erti kesusahan..
aku yang ketika itu masih kecil..
aku mengerti apa itu erti kesusahan..
tetapi..
adik-adik di bawahku..
tidak pernah mengerti tentangnya..
maafkan aku Bonda..
kerana memberontak pada 'hari' itu..
aku akui kesilapanku..
aku bukanlah sepperti kakak dan abangku..
aku sudah lama bersabar..
tapi 'hari' itu aku benar tidak dapat mengawal kesabaranku..
kemaafan aku pinta..
dan Bonda maafkannya..
terima kasih memaafkan aku..

pengalaman meninggalkan rumah selama 6 tahun lebih..
macam2 dapat aku rasakan..
kasih Bonda seperti sudah berubah..
tidak sama seperti dulu..
mungkin itu hanya mainan perasaan aku..
tapi aku dapat lihat..
perbezaannya..
bukan aku ingin minta perhatian lebih..
tapi kasih dari Bonda aku tagihkan..
aku rindukan..
mungkin nasib aku mendapat yang itu..
aku reda..

Bonda..
baru semalam Bonda kata mahu datang melawat aku..
katanya hendak membawa makanan kegemaranku..
ya Allah tuhan sahaja yang tahu..
hati aku betul-betul gembira..
membayangkan kasih mu..
sanggup memasak makanan kegemaranku..
selama ini aku rindukan..
tapi itu hanya kegembiraan sementara..
tadi..
Bonda cakap tidak dapat datang kerana ketiadaan ayahanda..
aku terima seadanya..
dan Bonda menjanjikan keesokan harinya untuk datang melawatku..
aku setia menunggu..
menunggu panggilan dari mu Bonda..
aku tunggu..
dan terus menunggu..
tapi..
TIADA..
aku membuat panggilan ke kampung ku..
Bonda menyatakan tidak dapat hadir melawati aku..
hati aku..
hancur..
luluh..
seluluhnya..
hanya air mata berjuraian..
hati aku memberontak..
jika tidak mahu datang jangan di khabarkan untuk datang..
jangan buat aku tertunggu dengan penantian janji Bonda..
maafkan aku bonda..
aku silap..
terlalu memberontak ikut hati..
akhirnya..
aku sedar tidak ada makna lagi untuk aku bersedih dengan Bonda..
kerana dia adalah Bonda ku..
maafkan aku Bonda..

terima kasih mendidik kan aku dengan ilmu agama..
dengan ilmu agama itulah aku masih mampu mengawal keadaan ku..
emosiku..
MAAFKAN KESILAPAN ANAKMU INI BONDA..
TERIMA KASIH MENDIDIK KU..
MENJAGA KU..
TERIMA KASIH BONDA


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...